|
Schematische
voorstelling
van de taakverdeling van het facilitair bedrijf van de NOS en de omroeporganisaties
bij de totstandkoming van een radio- of televisieprogramma.
1 ontwerp, decorbouw,
camera's, techniek, video.
2 rekwisieten, uitzenden,
tv-studio's, reportagewagens, radiostudio's
3 belichting, fonotheek,
koren, orkesten, geluidstechniek
4 omroep(st)er,
regisseur, artiesten, programmamakers, programmapresentatie.
Foto
uit het boek Hallo Hier Hilversum!
van Huub Wijfjes. |
Beeldmenger
van deN.O.S.
truc-beeldwissel
Links op de schakeltafel zijn de bedieningsorganen van een aparte trucbeeldwissel
geplaatst.
Deze biedt de regisseur de mogelijkheid beeldovergangen via
wipes te maken. Dit zal verderop in dit museum worden uitgewerkt.
De uitgang van de truc-beeldwissel
wordt als een bron via de bronkeuze-schakelaar opnieuw naar de beeldschakeltafel
gevoerd. |
|
|
Truc'fader'
van de beeldmenger van de N.O.S.
Met de truc-fader,
dit is de horizontaal geplaatste regelaar, kunnen de wipe-overgangen
geregeld worden of kan de beeld-begrenzing worden ingesteld.
Beeldovergangen
via wipes kunnen ook automatisch geschieden door het indrukken van een
extra functieknop.
De snelheid van beeldwisseling is dan niet regelbaar.
De beeldovergang wordt ingezet door een schakelcontact in het midden
van de truc-fader.
Bij sjabloon-toepassing heeft de truc-fader geen functie en moet in de rechter positie geplaatst worden. |
Close-up
van de beeldmenger van de N.O.S.
Principe trucbeeldwissel Het principe
is eenvoudig voor te stellen als een schakelaar.
Als eis geldt
dat de schakelaar supersnel tussen de beide ingangen kan wisselen.
Voor een scherpe overgang tussen de deel-beelden moet de schakeltijd
korter zijn dan de aftast-tijd tussen twee beeldelementjes.
Dat
is binnen O,1 miljoenste seconde!
Dit kan alleen elektronisch,
hetgeen inhoudt dat de bediening van de schakelaar afhankelijk
is van een schakelsignaal.
Is het schakel-signaal "zwart",
dan is ingang-1 met de uitgang doorverbonden en als het schakel-signaal
overeen komt met "wit" dan is ingang-2 gekozen.
Ook het
schakel-signaal voor de wipes wordt elektronisch opgewekt.
Een sjabloon-schakelsignaal kan afkomstig zijn van een camera, een film- of
'dia'-overdrager
of van een beeldbandapparaat. |
|
|
Bronkeuzeschakelaars.
Het
aantal kanalen van deze beeldschakeltafel is zes.
Omdat het aantal beschikbare
bronnen meestal veel groter is, moet er via de bronkeuze-schakelaars
een voor-selectie plaatsvinden.
Zo hebben de meeste beeldschakel- tafels
drie vaste kanalen voor de camera's 1 tot en met 3 en drie kiesbare
kanalen met bronkeuzemogelijkheid voor de overige bronnen. |
Beeldschakeltafel
Om de beeldbronnen afwisselend en door elkaar te kunnen gebruiken, is
een beeldschakeltafel nodig.
Deze maakt het mogelijk verschillende soorten
beeldovergangen te realiseren tussen alle aangesloten beeldbronnen.
Het
kunnen zowel harde overgangen zijn, (cuts), of vloeiende via de
regelaars (fades).
Te onderscheiden zijn:
CUT: harde overgang, tijdloos, direct
FADE-IN: van zwart overvloeiend naar vol contrast
fFADE-OUT: van vol contrast overvloeiend naar zwart
CROSS-FADE: vloeiende overgang van twee beelden
SUPER-IMPOSE (SI): beelden door elkaar heen |
|
|
Wipe-patroon behorende bij
een oude beeldmenger van de N.O.S.
'truc-steker' ruitfiguur,
behorend bij een cassette met 24 verschillende truc-steekpluggen. Zie
ook hieronder |
Wipe-patronen
of 'blokjes' met koffertje
Behorende bij de beeldmenger van de N.O.S.
STEEKPLUGGEN:
Het
schakel-signaal van de wipes wordt hier bepaald door steekpluggen, waarvan
er 10 in daarvoor bestemde voetjes op de tafel gestoken kunnen worden.
Met de bij elk van deze 10 posities behorende druktoetsen wordt het
gewenste figuur gekozen.
Op elke steekplug is de truc-funktie met een
symbool aangegeven.
In een bij elke schakeltafel behorend koffertje als dit, zijn de overige steekpluggen opgeborgen. |
|
|
truc-beeldfaders
van de beeldmenger van de N.O.S.
Twee verticaal
geplaatste
faders
maken het mogelijk de deel-beelden onafhankelijk van elkaar in-
of uit te faden.
Zo kan via zwart ook 'bbn' of beide ingangen vervangen
worden door een andere bron op de bronkeuze te kiezen.
Cutten in beeld
via de bronkeuze-toetsen is ongewenst wegens het optreden van beeld-storingen
(zwarte strepen). |
Filmscanner
van de N.O.S..
Is dit een Bosch
of een Ursa scanner?
Destijds werd dit een 'filmoverdrager' genoemd. Waarschijnlijk
is dat een letterlijke vertaling uit het duits: filmuebertrager.
Doordat
Bosch veel techniek leverde, en Philips-Telecommunicatie-Industrie ook
in Duitsland aanwezig was, is de herkomst van Duitse termen in het televisiejargon
van de N.O.S. te verklaren. |
|
|
Lichtstipaftaster.
Op een speciaal
beeldbuisje wordt met een lichtstip het televisielijnenpatroon geschreven.
Voor het oog licht het gehele schermpje fel op.
In werkelijkheid is
het lichtstipje slechts op één plaats tegelijk aanwezig. Dit lichtstipje
wordt met een lens door een 'dia'
geprojecteerd.
Achter de
dia zorgt
een foto-elektrische cel voor de omzetting in een elektrisch signaal.
Dit signaal is direct afhankelijk van de dekking van de dia.
Daar waar de dia transparanter is, zal de lichtstip meer licht op de foto-cel
werpen, wat een groter signaal tot gevolg heeft.
Met toenemende dekking
vermindert het licht en wordt het signaal zwakker. Volgens dit principe
bestaan er ook filmoverdragers. |
Filmscanner
van de N.O.S. te Hilversum. |
|
|
Fernseh
diascanner
van Michiel van der Smeede. Hij heeft hem weer helemaal werkend
gekregen. |
Fernseh diascanner
van Michiel van der Smeede. Hij heeft hem weer helemaal werkend gekregen. |
|
|
Fernseh diascanner
van Michiel van der Smeede. Hij heeft hem weer helemaal werkend gekregen.
|
|
|
|
|